Keväällä 2016 vastasin Humallahden Venekerhon jäsenkyselyyn, jossa tiedusteltiin kiinnostusta veneilyyn liittyvien koulutusten järjestämiseen. Ajatus veneen sähkökurssin kehittämisestä oli kiehtova. Kunnollista tarjontaakaan ei tuntunut Suomessa olevan ollenkaan.
Epäröin, sillä arvelin, että HVK:n puitteissa osallistujia olisi ehkä seitsemän, jos sitäkään. HVK:lla on kuitenkin vain 600 jäsentä. Seuraavalla kerralla vuoden päästä tuskin enää kukaan tulisi kurssille. Tämä ei siis lähtökohtaisesti olisi vaivan arvoista eikä motivoivaa.
Vuonna 2017 HVK liittyi mukaan naapuruston seurojen koulutusyhteistyöelimeen Pajalhden veneilykoulun toimintaan, mikä kasvatti potentiaalisten koulutettavien määrän noin 5000 veneilijään. Tämä herätti uutta kiinnostusta koulutuksen järjestämiseen syksyllä HVK:n koulutuspäällikkö Janne Ignatiuksen soittaessa ja kertoessa Pavesta. Janne oli ilmeisesti lueskellut HVK:n jäsenkyselyä ja tiedusteli nyt, olisinko minä valmis kehittämään Veneen sähköt -kurssin Paveen.
Syksyn 2017 illat kuluivat sohvalla kurssia suunnitellen ja materiaaleja kirjoittaen. Ilta toisensa jälkeen työpäivien jälkeen hahmottelin sisältöä, laadin kalvoja ja mietin, miten saisin veneilijää kiinnostavaa tietoa helposti omaksuttavaan muotoon. Hyvin pian selvisi, että tämä on päivän kurssi. Iltakurssina ei kukaan oikeasti pysty näitä asioita ymmärrettävästi selittämään tai omaksumaan.

Lopputuloksena oli yhden päivän mittainen Veneen sähköt -teoriakurssi, joka pidettiin ensimmäistä kertaa 10.3.2018 ja toisen kerran 26.1.2019. Kurssipäivät olivat intensiivisiä — puhuin ääneni käheäksi kahdeksan tunnin aikana ja osallistujilla takapuoli puutui.
Opin hyvin pian, että ihmisiä on selvästi kahdenlaisia. Osa pystyy keskittymään ja kuunnellen monologia omaksumaan valtaisan tietopaketin. Toinen osa sitten ei. Heidän pitää tehdä itse ja kokeilla asioita oppiakseen eivätkä he millään jaksa istua yhtä päivää paikallaan. Jälkimmäistä osaa näytti olevan veneilijöissä enemmän kuin ensimmäistä osaa.
Vaikka teoriakurssi sinänsä sai kiittävää palautetta, osallistujat toivoivat melkein kaikki enemmän käytännönläheisyyttä.
Mitenkähän sen voisi tehdä? Kokonaista venettä ei voi koulutustilaan tuoda. Jotain kytkentöjä ja mittauksia yleismittarilla voisi kuitenkin hyvinkin tehdä. Ajatus harjoituskojelaudoista lähti liikkeelle.

3.3.2019 vierailin vaimoni kanssa Tukholman venemessuilla. Siellä tuli ulkona nähtyä luminen vaatimaton mainos ”elkurs.se – Kurser for glada båtägare”. Tutkimalla sivustoa selvisi, että Mangnus Aldrinilla on sähkökursseja veneilijöille ja mainosvideoissa näkyy myös joitain käytännön harjoituksia ja yksinkertaisia rakentelulaitteistoja siihen. Kyllä – tämähän näyttää toimivalta konseptilta.

Tämä antoi lopullisen sysäyksen seuraavaan kehitysvaiheeseen. Syysiltojen pimetessä 2019 rakensin neljä omanlaistani opetuskojelautaa, joiden avulla osallistujat pääsisivät itse tekemään käytännön sähköharjoituksia. Vestek ja Maritim lahjoittivat ystävällisesti joitain osasia kojelautoihin poistoistaan, mutta valtaosa tuli hankittua ihan itse. No, mikään hyvä harrastus ei ole ilmainen.
Teoriaosuus ja kalvot säilyivät ennallaan, mutta kurssista tuli nyt kaksipäiväinen, mikä antoi aikaa syventyä käytännön tekemiseen opetuskojelaudoilla. Muutos näkyi selvästi myös palautteessa, joka parani suurinpiirtein yhdellä kokonaisella numerolla! Suurin parannus (+1,2) tapahtui sähkötekniikan perusteita -osiossa lisäämällä siihen käytännön rakentelu- ja mittailuharjoituksia – muuten osio säilyi täysin ennallaan. Sähkötekniikan perusteita pidettiin ennen harjoitusten lisäämistä kuivahkona teoriaosuutena, jonka tarpeellisuus kurssissa ei oikein tuntunut avautuvan keskivertoveneilijälle, vaikka kaikki kurssin muut osiot ja ihan oikeankin veneen sähköt ja siihen liittyvien haasteiden ratkaiseminen pohjautuvat täysin sähkötekniikan perusasioihin.

Uudistettu kaksipäiväinen Veneen sähköt -kurssi pidettiin Paven piirissä maksuttomana talviaikaan vuosina 2020, 2023 ja 2024 yhden kerran kunakin talvena. Vuosina 2021 ja 2022 ei kurssia pidetty koronaepidemian takia. Kurssin ilmoittautumislista täyttyi aina hyvin nopeasti Paven sivustolla. Saadun palautteen perusteella kurssia edelleen kehitettiin, mutta muutokset alkoivat vähitellen olla hyvin pieniä eikä kehitettävää enää juurikaan ollut. Pave on ollut mainio ympäristö kurssin kehittämiselle.
Kurssin maine alkoi levitä Paven ulkopuolelle ja kyselyjä sen kaupallisesta saatavuudesta tuli useita. Vuoden 2023 Paven kurssilla laitoin palautekyselyyn myös kysymyksiä siitä, onko tämä kaupallisen kurssin tasoinen ja minkä arvoisena osallistujat pitivät kurssia sekä mitä he olisivat valmiita maksamaan tällaisesta kahden päivän Veneen sähköt -kurssista.

Tammikuussa 2024 avasin toiminimen Venetaito ja kehitin sille webbisivuston ilmoittautumis- ja maksujärjestelmineen.
Maaliskuuussa 2024 kurssi avattiin kaupallisena koulutuksena kaikille kiinnostuneille, ja siitä tulikin pienellä mainostuksella nopeasti erittäin suosittu. Käytännön harjoitusten ja toimivien opetusmateriaalien ansiosta kurssi tarjoaa nyt aivan kaikille halukkaille veneilijöille ja purjehtijoille konkreettista osaamista hyödynnettäväksi. Vuonna 2024 pidettiin kolme kaikille avointa Veneen sähköt -kurssia. Keväällä 2025 on jo järjestetty kolme kurssia ja syksyllä on kolme kurssia, jos vaan osallistujia riittää.

Olen iloinen ja tyyttyväinen siitä, että lähdin toteuttamaan tätä projektia. On ollut hienoa nähdä, kuinka sohvaprojekti on kasvanut arvostetuksi ja pidetyksi koulutukseksi, joka todella palvelee veneilijöiden tarpeita.