Klaus Salkola s. 1952 on laivanrakennusalan diplomi-insinööri ja ammatillisen päätyönsä hän on tehnyt sotalaivojen parissa erikoisupseerina (evp) merivoimissa. Veneväen piirissä hänet tunnetaan mm. kirjoittajana ja valokuvaajana alan mediassa ja hän toimii edelleen vene- ja laivatekniikan asiantuntijana eri yhteyksissä. Klasu on myös Suomen Moottoriveneliiton teknisessä toimikunnassa ollut luomassa ja ylläpitämässä nykyistä Suomen Purjehdus ja Veneilyn (SPV) huviveneiden katsastusjärjestelmää ja on toiminut monissa eri tehtävissä veneilyturvallisuuden ja veneilykoulutuksen parissa, mm. veneonnettomuuksien tutkijana.
Klasu on pitkän linjan matkamoottoriveneilijä, jonka veneilyura alkoi jo 1960-luvulla. Veneilykokemusta on kertynyt yli 120 000 mpk käsittäen Suomen saariston lisäksi käytännössä koko Itämeren altaan, kaikkien alueen valtioiden ja suurten saarten rannikot sekä huomattavimmat sisävedet. Tämän lisäksi hänen venematkansa ovat kattaneet lähes kaikki Tanskan vesistöt sekä Pohjanmeren rannikot Saksan ja Norjan Bergenin välillä. Keski-Euroopan sisävesiin on tutustuttu Amsterdamiin suuntautuneella matkalla.
Veneensä Klasu on pääosin valmistanut ja varustellut oman mielensä mukaisesti itse. Nykyisestä, kahdelle hengelle suunnitellusta Ohta-nimisestä moottoriveneestä on muodostunut lähes toinen koti, jossa vuosittaiset yöpymiset usein ovat ylittäneet 100:n rajan.
Veneilyn lisäksi Klasu on myös lapsuudestaan alkaen harrastanut valokuvausta ja hänelle on myönnetty kansainvälinen valokuvauksen arvonimi AFIAP.