Tekoäly kehittyy huimaa vauhtia, ja sen mahdollisuudet mullistavat lähes kaikkia aloja verkkokoulutukset mukaan lukien. Ajatus tekoälyn hyödyntämisestä oppimisen ja koulutusten kehittämisessä ei ole enää vain kaukaista tulevaisuutta – se on tätä päivää. Jo nyt voimme nähdä, miten tekoälypohjaiset työkalut tarjoavat käytännön esimerkkejä siitä, miten opetussisältöä voidaan tuottaa nopeasti, tehokkaasti ja vaikuttavasti.
Tekoälyllä voidaan heposti tuottaa valokuvamaista kuvitusta koulutuksiin elävöittämään niitä.
Perinteisesti laadukkaiden verkkokoulutusten tuottaminen on ollut aikaa vievää ja vaatinut merkittäviä resursseja, kuten videotuotantoa, käsikirjoituksia ja asiantuntijoiden aikaa. Tekoäly kuitenkin haastaa tämän kaavan.
Tekoälypohjaisten työkalujen suurin etu on niiden kyky säästää aikaa. Kun perinteinen videotuotanto vaatii kuvausryhmän, näyttelijöitä ja teknisen tiimin, tekoäly hoitaa kaiken lähes automaattisesti. Tämä tarkoittaa, että myös pienemmillä yrityksillä ja organisaatioilla on mahdollisuus tuottaa ammattimaisia verkkokursseja ilman suuria budjetteja.
Vaikka tekoäly voi jäljitellä ihmisen esiintymistä yllättävän uskottavasti, se ei vielä täysin korvaa aitoa vuorovaikutusta tai tunneälyä. Tekoäly ei kykene lukemaan huoneen ilmapiiriä, improvisoimaan tai vastaamaan oppijoiden kysymyksiin reaaliajassa, mutta sen rooli täydentäjänä ja sisältötuotannon tehokkuuden lisääjänä on kiistaton.
Lisäksi tekoälyn avulla voidaan helposti päivittää olemassa olevaa sisältöä. Jos koulutusmateriaaleihin tulee muutoksia, ei tarvitse tehdä uutta kuvausta – tekoälypäivitykset hoituvat hetkessä.
On myös syytä huomioida, että oppijat kaipaavat toisinaan aidon ihmisen läsnäoloa. Siksi tekoälyä kannattaa hyödyntää ensisijaisesti rutiinitehtävissä ja toistettavan sisällön tuottamisessa, jolloin inhimilliset resurssit voidaan keskittää vuorovaikutteisempiin ja kompleksisempiin tilanteisiin.
Jo nyt tekoäly voi mukautua eri kielille ja kohderyhmille – samaa sisältöä saadaan eri kielillä ilman ylimääräistä vaivannäköä. Tämä ei ole vain käytännöllistä, vaan myös välttämätöntä oppimisympäristössä, jossa monikielisyys ja -kulttuurisuus ovat arkipäivää.
Ehkä teknologia tänään ei ihan vielä ole automaattiseen dubbaamiseen valmista.
Tekoäly ei ole enää vain tulevaisuutta – se on jo täällä. Työkalut näyttävät suuntaa sille, miten oppiminen ja kouluttaminen voivat muuttua nopeammiksi, skaalautuvammiksi ja jopa saavutettavammiksi.
On kiinnostavaa nähdä, kuinka nopeasti teknologia kehittyy ja mitä uusia mahdollisuuksia tekoäly tuo mukanaan. Ehkä jo lähivuosina tekoäly voi auttaa meitä luomaan täysin immersiivisiä oppimiskokemuksia, joissa yhdistyvät video, ääni, interaktiivisuus ja analytiikka tavalla, joka mullistaa perinteisen käsityksen verkkokoulutuksista.